top of page

Een beetje geschiedenis

 

Het “Nationaal Hulpfonds voor Slachtoffers van het Belgisch Vliegwezen», beter gekend onder de naam "FONAVIBEL", is een vereniging zonder winstgevend doel die werd gesticht in 1947.

De vzw werd opgericht teneinde de verschillende verenigingen van het vliegwezen samen te brengen onder één organisme om op die manier een betere verdeling van de ingezamelde middelen te verwezenlijken.

De eerste financiële middelen van de vereniging waren afkomstig van  “Le Fonds des Ailes Belges”, “Les Ailes Brisées” en van het eerste “Bal des Ailes” dat plaats vond op 22 november 1947. De “Aéro-Club de Belgique “stelde eveneens een bedrag ter beschikking.

De vzw stond sinds 1961 Onder de Hoge Bescherming van Hare Majesteit Koningin Fabiola.

Sinds 2015 staat de vzw Onder de Hoge Bescherming van Hare Majesteit de Koningin.

 

Filip De Gendt – ontwerper logo Fonavibel –

 

 

 

Al van jongs af aan was ik enorm geïnteresseerd in de Belgische Luchtmacht. Op mijn 15de ging ik naar mijn eerste Open Door op de Basis Koksijde, dit was in 1978, maar ik herinner me dit nog levendig. In het pre-internettijdperk was het zoeken naar info ivm de Luchtmacht en vond zo het tijdschrift "Wings-Pro Avia" van de Luchtmacht en Fonavibel en werd toen ook lid van Fonavibel. Het was in dit tijdschrift dat in 1986 de oproep verscheen voor het ontwerpen van een "kenteken" voor FONAVIBEL. Dit leek me een leuk project en ik ging aan de slag. Eens het ontwerp klaar, stuurde ik het voor de einddatum naar de Raketstraat in Evere. Met de omschrijving dat het logo "Moeder en Kind onder de vleugels van de Luchtmacht" uitbeeldde. Blijkbaar sloeg dit aan en enige tijd later kreeg ik telefoon van FONAVIBEL op 26/09/1986 met het officiële nieuws dat ik laureaat was. Hiermee had ik een boekenpakket en een vlucht op de legendarische "Fouga Magister" verdiend!

 

In 1987 vervulde ik dan mijn legerdienst als "Hulpvliegveldpolitieman" bij Adjudant Kenis, na eerst 2 maand opleiding gevolgd te hebben bij de Politieflight van Evere bij Adjudant De Wilde. En inderdaad, men was mij niet vergeten, adjudant Kenis bij de 10e Wing zei me dat er een vlucht gepland stond met een reportage in Wings. Maar op een vliegbasis hebben de piloten het voor het zeggen, en zonder medeweten van de adjudant was op 29 juni 1987 mijn vlucht ingepland door Commandant Vlieger Hollanders, en zonder persteam van Wings (achteraf de adjudant furieus), maar de basisfotograaf was wel uitgenodigd om deze eenmalige gebeurtenis te vereeuwigen! Na een vlugge medische keuring een ongelofelijke vlucht naar Lokeren, Westerschelde, Bokrijk, een duo F-16's ontwijken, en na een vlucht van 1 1/2u back to base, na enkele G's lijkbleek en zo ziek als een hond uit de cockpit gesukkeld. Maar een dag om nooit te vergeten! Dank u FONAVIBEL!

 


Tijdens mijn legerdienst  als "Hulpvliegveldpolitieman" werd ik er rechtstreeks mee geconfronteerd waarom een vereniging als Fonavibel noodzakelijk is. Immers tijdens mijn wachtdienst verongelukte Kpt Vl William Drieskens tijdens een avondvlucht met een F-16 op KB. Omdat ik van dienst was heb ik toen de ganse nacht alleen de wacht gehouden bij het wrak en de verongelukte piloot, die ze na enige tijd kwamen ophalen.

 

Ondertussen blijf ik de Luchtmacht van nabij volgen, en loop ik tijdens de Airshows steeds met enige trots eens langs bij de stand van FONAVIBEL. Zoals deze zomer toen ik in Koksijde Commandant Annemie Wydaeghe ontmoette die me super enthousiast ontving, en me verzekerde dat FONAVIBEL nog steeds, na 37 jaar, helemaal achter het ontwerp staat! Heel leuk om dit te horen.

bottom of page